43. Kuželíkové ložisko krku řízení

duben 2009

Proč?

Co je zapotřebí?

Myslím, že to zná každý majitel Jawy 350. Ložisko krku má vůli. Po výměně je to chvíli OK, ale stačí vybrat sem tam nějakou díru a vůle je to zpět. V horším případě dojde k vytlačení kuliček do misek (kroužků ložiska) a řidítka mají nepříjemnou aretaci. Krátkodobým (a krátkozrakým) řešením je montáž 19 kuliček místo 18 do každého ložiska. Lepším řešením je ale použití ložiska kuželíkového, které má řádově vyšší únosnost.

 

Problémem je však volba ložiska - takové, které by bylo možné použít bez zásahu je bohužel nevyrábí. Nejbližší volbou je ložisko 32005, které má průměr vnějšího kroužku 47 mm, zatímco originální ložiska 49 mm. Lze snano řešit vložkou, mezikusem. Ovšem průměr vnitřního kroužku je 25 mm, zatímco průměr trubky nosníku řízení je 26 mm. Nezbývá tedy, než vnitřní koužek ložiska brousit. Nemohu se nezmínit, že totéž ložisko používá v krku řízení též legendární motocykl Suzuki DR BIG. Zvolená řada ložiska je tedy pro použití v našem motocykl více než dostačující.

Z prodejny ložisek tedy vedou naše kroky do nástrojárny, kde vnitřní kroužek přebrousí na požadovaný průměr. Dále je nutno vyrobit i mezikusy pro ložiska - zástavba ložisek s větším průměrem vnějšího kroužku a větší výškou - si vyžádá změny uložení ložisek do rámu.

   

Obr. 1: Vnitřní kroužek kuželíkového ložiska na trubce dolního nosníku
Obr. 2: Detail ložiska

 

Obr. 3: Dolní mezikus vnějšího kroužku ložiska se zalisovaným vnějším ložiskem - celek zalisován v rámu

 

Obr. 4: Horní ložisko zalisováno s mezikusem v rámu; vnitřní koužek je prozatím pouze vložen

 

Montáž se v podstatě nijak neliší od montáže běžných ložisek. Díky vetší šířce vniřních kroužků ložiska tyto drží na trubce dolního nosníku dostatečně pevně a ani mírné opotřebení - vymačkání od původních ložisek není nikterak na závadu. Zároveň je možné ložiska dostatečně utáhnout - předepnout - a  tím předcházet vzniku provozních vůlí. Doporučuji po najetí cca 1000 km (po té, co si všechny části "sednou" ještě překontrolovat utažení ložiska.

 

Tato úprava je zajímavá i finančního hlediska. Běžně je k mání 1 ks originální misky ložiska krku za necelých 100 Kč. Kolem 4 Kč koupíme ložiskovou kuličku, tj. vše potřebné je záležitost cca 550 Kč. Rozdíl cca 300 Kč v neprospěch kuželíků je zanedbatelný, vzhledem k tomu, jak rozsáhlá demontáž motocyklu je pro jeho výměnu potřeba, nemluvě o jednoznačně vyšší životnosti řešení s kuželíky. Předpokládám, že kuželíky vydrží minimálně totéž, co dvě sady původních ložisek, návratnost je tedy zřejmá.

 

Návrh a konstrukci opět provedl milánek. Za bezchybné zpracování mu patří poděkování.

Poznámka:

milánkovo konstrukční řešení jsem převzal bez úprav s vědomím, že po montáži pozbyde funkčnost zámek řízení.

 

Cena úpravy:

2 ks ložiska 32005 X 340
Broušení vniřních kroužků ložisek 300
Výroba mezikusů vč. materiálu 200
Celkem 840