25. Motorové KITy TK MOTO

 
únor - březen 2006, doplněno leden 2010

V tomto případě zde popisuji hned dvě provedené úpravy: odlehčenou kliku a upravené válce - obojí z nabídky firmy TK Moto. Tato skutečnost má prostý důvod: obě úpravy byly provedeny naráz a tak nemohu objektivně posoudit, nakolik změní chování stroje jen jedna z nich.

Na obě úpravy jsem byl dlouho zvědavý. A dlouho jsem je odkládal. Vždyť motor byl naprosto spolehlivý a bylo by zbytečné se šťourat v něčem, co bezvadně funguje. Sám jsem totiž najezdil cca 35 000 km bez jediného zásahu (nepočítaje v to takřka rutinní výměny primárního řetězu a dvakráte výměnu spojkového koše), nicméně válce měly naběháno o 10 000km více a klikový mechanismus pak o 20 000 km navíc. Nicméně po této (nemalé) porci kilometrů se již začaly projevovat velice nepříjemné vibrace, záhadné řinčení odkudsi zevnitř motoru, zvýšená spotřeba...

Takže počátkem roku 2006 bylo rozhodnuto. Motor půjde na GO. A když plůtek, tak celá zahrádka. Konečně tedy nadešel čas pro úpravy motoru. A tak byl motor odvezen do jiného koutu naší půvabné země, aby zde nabral nových sil.

Proč právě tyto úpravy?

 

Z vnějšku nejsou úpravy nijak patrné - jen odlehčení kliky pozornému divákovi neujde - vložky jsou totiž přichyceny zapuštěnými šrouby ke karteru.

Dojmy z jízdy s upraveným motorem:

Jednou větou: lehká klika je fantastická - tohle vědět, mám ji už dávno. Motor jde rychle do otáček, otáčky rychle padají, jedním slovem: báječné.

 

 

Cena úpravy:

Úprava kliky (včetně celkové repase, ojnic, ložisek) 9300 Kč
Úprava válců (včetně pístů a kroužků) 2800 Kč
Další náklady během GO (těsnění, ložiska, gufera, vidličky řazení, spojka, přev. olej, karburátorové komponenty...) 2900 Kč
Odměna pro firmu TK Moto 2000 Kč
Celkem 17100 Kč

 

Cena? Bez komentářů vysoká. Je jasné, že přínosy úprav ji nemohou vyvážit. Oproti jiným jsem si poručil osazení kliky kvalitními středovými ložisky. Dodána byla SKF v ceně necelých 400 Kč za kus. Tak uvidíme, co vydrží...

Postřehy z provozu:

Doplněno (leden 2010):

V průběhu července 2009 jsem nechal motor konečně odbrzdit. Žádné velké překvapení se nekonalo, nicméně něco málo proti údajům udávaným továrnou motor přece jen získal. Vyhodnocené měření je zde. S tím úzce souvisí i téma volby sekundárního převodu. Teoretické závěry, které byly učiněny z měření podobného motoru, byly zcela správné a tak byla potvrzena vhodnost volby 16Z řetězového kolečka, více zde.

Toho času (leden 2010) má motor naježděno cca 5000 km. Měl by tedy být v nejlepší kondici. Nicméně, jedná se o vzduchem chlazený dvoudobý hliníkový motor, takže o cinkání a jemné rachtání není nouze. Motor mi zcela vyhovuje svým charakterem (obzvláště při srovnání se sériovým stavem), kdy umožňuje jak pohodovou jízdu při proplouvání krajinou, tak vytáčení k 6000 otáček. Ve vysokých otáčkách si ovšem libuje a nebýt vibrací, které se objevují kolem 4000 otáček, aby kolem 5000 zase odezněly, nemohu nic vyčítat. Odezva na plyn je velice živá a jízda je jaksi radostnější, motor svým charakterem svádí k dovádění a hrátkám.

Laborování s karburátorem, který se nechoval zcela dle představ, nakonec vyústilo v koupi nového. Ten odvádí perfektní práci a krom znatelně lepších přechodů došlo též k výraznému poklesu spotřeby, čili po několika tisících kilometrů se sám zaplatí :).

Rád bych též vyvrátil velice rozšířený názor, že lehká klika v kopcích ztrácí. Je to samozřejmě nesmysl, který lze snadno ověřit výpočtem. Setrvačné hmoty klikového hřídele, resp. všech rotujících částí  mají jistě význam, který se však výrazně projevuje pouze na 1. či 2. rychlostní stupeň a uplatní se tedy zejména při rozjezdu. Pro jízdu v dlouhých kopcích je daleko výraznější průběh a hodnota kroutícího momentu motoru. Výhodou lehčího klikového hřídele (stejně tak se projeví ovšem i např. lehčí kola) je však snadnější ovladatelnost motocyklu, neboť odlehčením se sníží gyroskopický moment a motocykl se tak snáze naklápí, resp. zatáčí.

Často se mne zájemci o úpravu ptají na to, zda jim mohu úpravu doporučit. Otázka je to lehká, odpověď nikoliv. Za sebe mohu říci, že celý motocykl získal pozměněný charakter, který mi více vyhovuje, protože je prostě zábavnější. Stále je to ale dvoudobá letitá třistapadesátka se vším, co k tomu patří, jen "trochu" vylepšená. Zda se nemalá investice, blížící se hodnotě stroje vyplatí či nikoliv, to nechť posoudí každý sám.

S odstupem času bych řekl: sériový motor bych už nechtěl. Utratit peníze za úpravu ale také ne.

 


Upozornění: Po montáži kitové sady se motor neshoduje se schváleným typem!