9. Kyvná vidlice TRAMP

červenec 2003

Proč nová kyvná vidlice?

Odrážka Klasická kyvka je do značné míry nevyhovující, značně se kroutí při průjezdu zatáčkou, při přejíždění nerovností, při větším zatížení.
Odrážka příjemnější jízda se spolujezdcem, zlepšení jízdních vlastností.

Proč kyvka TRAMP?

Odrážka Úprava zesílením standardní kyvné vidlice se jeví jako neefektivní a nevyhovující.
Odrážka Je snadno dostupná (na objednání) a přestavba je jednoduchá.
Obr. 1-6: Kyvná vidlice TRAMP před montáží

 

K této přestavbě je zapotřebí: 

Odrážka hranatá kyvná vidlice (TRAMP) - dodává se vč. čepů, vložek a těsnění,
Odrážka příložky (pod matici a hlavu osy kola, též mezi kryt řetězu a pravé rameno),
Odrážka napínáky řetězu,
Odrážka čep rozety,
Odrážka osa kola,
Odrážka rozpěrka (mezi levé rameno a štít brzdy),
Odrážka lanko zadní brzdy (je delší),
Odrážka gumové nohavice krytu řetězu (jsou delší),
Odrážka vnější polovina krytu řetězu (není nezbytně nutné, je možné použít kryt stávající a vyrobit do něj středicí pouzdro),
Odrážka řetěz 133 článků (je možné prodloužit stávající, ovšem v každém případě je délku řetězu před montáží zkontrolovat),
Odrážka hlavní stojan (svařovaný),
Odrážka boční stojan (je možné pouze prodloužit stávající),
Odrážka 2 ks šroubů M12x40 s podložkami a maticemi (pro uchycení tlumičů).
Odrážka 4 ks matic M8 pro napínáky řetězu

Navíc vyměněno:

Odrážka kompletní rozeta i s ložiskem (zde se hodí oboustranně kryté - označení 2RS),
Odrážka řetězové kolečko (17 zubů),
Odrážka těsnění vypínací tyčky spojky.

 

Obr.7: Středicí pouzdro pravé poloviny krytu řetězu

 

Montáž

Zahájení montáže je vhodné provést záměnou hlavního stojanu. Jelikož je vyšší, než původní, jsou další (de)montážní práce usnadněny. Dalším krokem je demontáž stávající kyvné vidlice a sekundárního převodu. Montáž nové vidlice je pak opačným postupem demontáže, přičemž jen použijeme nových dílů. Záměna je bezproblémová, až na pár drobností...

Přesnost výroby nových dílu v Jawě je udivující. U mé vidlice je jeden úchyt tlumiče širší než druhý (to lze ještě snadno vyřešit použitím odpovídající podložky k vymezení vůle). Nepotěší skutečnost, že ramena by měla být o několik mm (až 0,5 cm) dále od sebe. Montáž kola však dále mírně znesnadňuje skutečnost, že rozeta s krytem řetězu pouze visí na řetězu a již není k pravému rameni nijak uchycena, nicméně rychlá montáž kola je jen otázka cviku a techniky. Jelikož na zadním kole používám pneumatiku MITAS E-03, bylo nutné z boku odřezat všechny výstupky - zpočátku mírně zadrhávala o gumovou část krytu řetězu. Protože je kyvka delší (prodlouží se rozvor), bylo třeba demontovat gumovou zástěrku na zadním blatníku. Byla nahrazena novou, plastovou. Pochází z 1/3 lahve, v níž se prodávaly oleje od Parama. Řešení levné, ale především funkční.

Velkou výhodou ale je (v případě použití originálního stojanu TRAMP), že v případě demontáže ať již předního nebo zadního kola tento úkon probíhá zcela snadno, není nutné podkládání stojánku, naklánění motocyklu či asistence druhé osoby - kolo lze vyjmout zcela bez obtíží. Tato skutečnost kompenzuje fakt, že dostat motorku s oběma 18" koly na vysoký stojánek je dřina...

Kyvka TRAMP (zleva) Zástěrka PARAMO :o)

Kyvka TRAMP (zprava)

Obr. č.: 8 - 12: Po přestavbě s kyvkou TRAMP

 

Dojmy z provozu

Nutno podotknout, že s mohutnější kyvkou vypadá motorka jako "dospělejší", což umocňuje stříbrné lakování (je z ocelových trubek čtyřhranného průřezu, nikoliv z hliníku, jak by se na první pohled mohlo zdát). Také napínáky (ač svařené z kusu plechu a šroubu) vypadají vcelku profesionálně a připomínají řešení používané na japonských motocyklech. Při jízdě již není patrné vlnění, v tom nejhorším případě pouze odskočení pneumatiky. Zlepšení jízdních vlastností je patrné a to jak na velmi špatné silnici, tak při jízdě ve dvou. Z tohoto hlediska proto tato přestavba dokonce předčila očekávání. Přizvednutí zadní části motorky bylo zpočátku považováno za nutné zlo, navíc s tím související změna seřízení světlometu, vyšší posaz... S najetými kilometry ale musím prohlásit, že posaz je pohodlnější a mírné zvýšení není při mé tělesné výšce mírně nad 180cm nijak na závadu. 

Ačkoliv je zlepšení jízdních vlastností s "trampáckou" kyvkou jasné a znatelné, stále zůstává zachováno jedno slabé místo - poddimenzované uložení kyvné vidlice v rámu, navíc citlivé na vznik vůle. To se projeví nejvíce v nižší tuhosti vůči bočním silám celé soustavy tvořící zavěšení zadního kola. A jelikož boční síly vstupují do akce "pouze" při průjezdu zatáčkou, rozdíl ve srovnání "klasická" vs. "trampácká" vidlice je patrný nejvíce při jízdě s plně zatíženým motocyklem po nerovné vozovce.

Sám průjezd zatáčkou je také vlivem změněné geometrie zcela odlišný, motorka jde do zatáček "ochotněji", ale stále zůstává do jisté míry zachován pro Jawu 350/640 typický jev, kdy počáteční impuls pro naklopení motorky je poměrně velký, jakoby motorka "chtěla jet pořád rovně".

 

Statické prupružení při zatížení jednou osobou
Obr.13 - 18: Po přestavbě s kyvkou TRAMP
Obr. 19 a 20: Úplný čep kyvné vidlice a napínák řetězu

 

Cena úpravy:

Kyvná vidlice TRAMP 1800 Kč
Čep kyvné vidlice kompletní (svorník, rozpěrná pouzdra, metaloplast. vložky...) 550 Kč
Osa kola, napínáky, rozpěrky, lanko atd... 450 Kč
Hlavní stojan 700 Kč
Boční stojan 220 Kč
Gumové nohavice krytu řetězu 2 ks 450 Kč
Řetěz ČZ 428 - 133 čl. 730 Kč
Rozeta, ložisko rozety, těsnění ložiska 820 Kč
Řetězové kolečko 17 z 120 Kč
Celkem 5840 Kč

 

Poznámky: 
Odrážka

Ačkoliv je cena za komplet poměrně vysoká, samotná kyvná vidlice je pouze jejím (menším) dílem: cca 1800 Kč. Dalším větším výdajem je hlavní stojan (cca 700 Kč), gumové nohavice krytu řetězu (450 Kč) atd.

Odrážka

Osvědčilo se mi mazání řetězu speciálním sprejem pro řetězy. Používám PROCYCLE od LOUISe (běžně 750ml za 7,95 EUR, v akcích levněji), který byl vysoce hodnocen i v testech německého časopisu Motorrad (svou kvalitou a vlastnostmi je srovnatelný se značkovými výrobky Castrol a Motul za i čtyřnásobné ceny). Interval mazání: příležitostně, po cca 1500 km. Mazání je rychlé a pohodlné, řetěz vykazuje minimální opotřebení.

Odrážka

V závislosti na používání motocyklu v různých povětrnostních podmínkách (déšť, ale také časté mytí) je nutné udržovat také čep kyvné vidlice. Po 2 letech roce provozu je takřka nezbytné demontovat svorník kyvné vidlice, zkontrolovat stav rozpěrek, metaloplastových vložek a těsnicích o-kroužků, popř. provést jejich výměnu. Každoroční demontáž čepu a jeho důkladné promazání pak mohu vřele doporučit. Přimazávání čepu mazničkou (je-li na kyvné vidlici vůbec osazena) se jeví jako zcela nedostatečné! Takto výrazně prodloužíme životnost čepu a zamezíme vzniku nežádoucích vůlí v uložení kyvné vidlice.

Odrážka Další informace naleznete též na TechWebu.